HR Template Malaysia / Human Resource Department's SOP


HR Template Malaysia / Human Resource Department's SOP 




Assalamualaikum Wrt / salam sejahtera sahabat sekalian.

Memandangkan blog ini mengkhusus dalam pembangunan bisnes, sudah pasti sebuah bisnes yang bagus mempunyai sebuah sistem pengurusan sumber manusia untuk menguruskan kakitangan yang menjadi aset kepada bisnes kita walaupun kita mempunyai minima 2 orang kakitangan.

Saya kongsikan di sini pakej lengkap Standard Operating Procedures untuk mengurus staff  syarikat. SOP ini telah melalui beberapa pemeriksaan dan lulus ISO9001:2000

Apa yang penting dengan ISO9001. Baca di sini. 

Saya pernah ditugaskan untuk membangunkan Jabatan Sumber Manusia anak syarikat Proton bermula syarikat 'pecah tanah' sehinggalah mempunyai hampir 1000 orang staff pada ketika itu. SOP inilah juga yang saya gunakan sebagai lampiran untuk projek2 bersekala besar untuk syarikat. Semua klien kami berpuas hati dan mereka melihat sendiri staff2 kami sentiasa bersemangat bekerja kerana mereka mudah faham polisi syarikat. Saya berkhidmat hampir 10 tahun dengan syarikat tersebut.

Tambahan pula dengan penguatkuasaan Pelarasan Gaji minima 2018 (pindaan akta 2016) yang sudah pasti semua syarikat memerlukan SOP ini. Selain untuk memenuhi tuntutan pemeriksaan pihak berkuasa, ianya juga untuk memantau prestasi kakitangan supaya berbaloi dengan gaji yang diberikan.

Majikan tiada pilihan terhadap Pelarasan Gaji minimum 2018 untuk semua penjawat swasta. Mekanisma untuk seimbangkan kenaikan produktiviti selaras dengan kenaikan gaji perlu dilaksanakan untuk memberi situasi menang-menang kepada majikan dan pekerja. 

Perintah Gaji Minimum 2018 (pindaan) mula berkuatkuasa pada 1 Januari 2019 ke atas majikan yang mempunyai enam orang pekerja atau lebih.

Pelarasan gaji minimum RM1,100 diterima dengan rasa rela paksa oleh majikan-majikan. Rela jika kakitangan memang layak menerimanya. Paksa pula apabila produktiviti yang diberikan oleh kakitangan memang tidak berbaloi dengan pelarasan gaji.

Tiada pilihan kepada majikan. Oleh itu sebagai majikan mesti ada satu sistem untuk memantau prestasi kakitangan supaya sentiasa meningkat seperti yang diharapkan.

Pelarasan gaji ini sebenarnya memberi kesan global kepada sistem pengurusan sumber manusia anda. Kenaikan gaji untuk satu peringkat akan memberi kesan kenaikan kepada peringkat jawatan yang lain juga.

ManualHRD kami memberi penyelesaian asas kepada semua majikan. Anda hanya perlu memiliki manual ini dan membuat sedikit perubahan mengikut keperluan dan bajet syarikat. Dalam masa 24 jam anda telah mempunyai satu sistem mengurus sumber manusia yang konsisten dan dipercayai oleh kakitangan anda. Malah dapat menjimatkan kos syarikat.

 
Pelarasan Gaji dan Kaitan Dengan Kos Kakitangan
Pelarasan gaji kepada RM1,100 baru-baru ini  kelihatannya tidak melibatkan kos yang besar kepada syarikat. Tetapi sebenarnya kenaikan gaji yang sedikit ini akan melibatkan beberapa kos kakitangan yang lain seperti:-

1)  Kenaikan gaji kakitangan bukan eksekutif bagi jawatan yang hampir dengan kedudukan jawatan pekerja yang mendapat pelarasan gaji.
2)  Kenaikan gaji pokok pekerja.
3)  Kenaikan caruman KWSP majikan.
4)  Kenaikan caruman PERKESO majikan.
5)  Kenaikan jumlah bonus tahunan.
6)  Kenaikan jumlah caruman HRDF.
7)  Kenaikan jumlah kenaikan gaji pada tahun hadapan.
8)  Kenaikan bayaran kerja lebih masa.

Oleh yang demikian semua majikan MESTI mempunyai satu sistem pengurusan sumber manusia yang sistematik. Pemantauan prestasi yang berkala supaya kenaikan gaji dan kos pekerja akan memberikan kenaikan kepada produktiviti syarikat juga. Malahan ketua-ketua kakitangan mestilah sentiasa memastikan produktiviti mereka semakin meningkat dan bukan lagi mendatar di takuk lama.
Mungkin boleh merombak bidang tugas yang baru. Sasaran produktiviti yang baru dan menambah sedikit ruang kepada mereka belajar membuat keputusan sendiri, memudahkan lagi cara kerja, tambah berdisiplin, bekerja dengan kurang pengawasan dan pelbagai perkara positif lain untuk meningkatkan produktiviti syarikat.
Bagaimana Manual HRD ini Boleh Membantu Anda
 
Setelah anda menerima folder manual Jabatan Sumber Manusia ini dari kami melalui e-mail, anda hanya perlu edit sedikit mengikut hiraki jawatan dan bajet syarikat anda. Dalam masa beberapa jam Manual Operasi Jabatan Sumber Manusia syarikat anda telah siap untuk digunakan. 

Semua kakitangan akan dapat memahami polisi dan prosedur yang akan dijalankan oleh jabatan sumber manusia anda. Paling penting tiada lagi pembetulan atau ubahsuai berulangkali terhadap posedur dan polisi yang akan menjejaskan kredibiliti jabatan anda.

Apakah SOP / Manual Operasi Jabatan Sumber Manusia Sebenarnya

Human resources manuals and employee handbooks are two of the most frequently used tools for communicating a company’s basic management philosophies, commitment to fair employment practices and equal opportunity, and the expectations of employees.

Although both tools are similar in many respects and are often prepared simultaneously, they serve two separate and distinct purposes.  Therefore, before preparing a human resources manual, it is important to first understand the difference between these two documents. 

1. Human resources manuals primarily used to provide managers with a systematic approach for handling human resources-related activities to ensure company policies are enforced.  It is designed to define policies and procedures that support basic management philosophies, outline company rules and requirements, clarify the company’s expectations of its employees, and describe lines of authority and levels of responsibility.
 2. Employee handbooks primarily used to communicate basic management philosophies, expectations, and employment conditions that help to maintain positive employee relations. It is intended to briefly summarize the company’s history, primary products or services, benefits and privileges of working for the company, and key policies and employment terms that guide employees in understanding their rights and responsibilities. 
While both documents may address similar topics, it is important to recognize that their specific objectives, contents, and target audience vary.
                      
Satu Kemestian Membina Sistem Pengurusan Sumber Manusia untuk Semua Syarikat

Saya kongsikan sedikit info berkaitan dengan keseluruhan komponen penting yang menyumbang kepada keberkesanan atau keuntungan organisasi dimana salah satu komponennya adalah berkaitan dengan EMPLOYEE SATISFACTION / COMMITMENT.Sumber dari buku 'Organization Behavior' : Miller D.B, Chicago St.Clair.


                            8 COMPONENTS OF ORGANIZATIONAL EFFECTIVENESS
1.  PROFITABILITY Can be measured in a variety of ways such as total gross profit, profits as a percentage of total sales and amount of money paid to each share holder in the company etc.

2. GROWTH
Can also be measured in many different ways, such as growth in profits, growth in revenues, growth in number of products or services offered and growth into new locations.
3. RESOURCES ACQUISITION
The organization's ability to acquire the resources (input). It requires to perform its functions. Resources can be in the form of capital, raw material, people or new ideas.
4. EMPLOYEE SATISFACTION / COMMITMENTS The level of satisfaction and commitment to the organization among its members.
5. ADAPTABILITY The organization's capacity to adapt to changing conditions in terms of its supplies, its customers, its competitors and its employees.
6. INNOVATION
The organization's ability to innovate of new products, new services, new technology and NEW MANAGERIAL SYSTEM.
7. PRODUCTIVITY
The efficiency of the organization in creating products and services of maximum value at minimum cost of expenses.
8. CUSTOMER / CLIENT SATISFACTION The level of satisfaction of customers or clients with the products or services provided by the organization.
The level of satisfaction of customers or clients with the products or services provided by the organization.

Miliki Pakej ManualHRD kami dan pastinya ia dapat membantu anda menyelesaikan perkara no. 4 dengan mudah.

E-Book Manual Operasi Jabatan Sumber Manusia Memberi PENJIMATAN DAN BERBALOI Berbanding Wang Yang Dilaburkan
 

Jimat Masa Anda
Anda tidak perlu menyediakan masa berbulan-bulan lamanya untuk sesi 'brainstorming' hanya untuk menyediakan prosedur dan polisi pengurusan sumber manusia syarikat.
Jimat Masa Orang Lain Anda juga tidak perlu memanggil ketua jabatan lain yang sememangnya sibuk dengan tugasan mereka untuk sama-sama memberi pandangan dan persetujuan bagi polisi ciptaan anda.
Jimat Kos Pekerja Sudah pasti anda tidak perlu ramai kakitangan eksekutif atau kerani untuk melaksanakan polisi dan prosedur yang telah dibina dengan baik. Bagi syarikat kecil, anda tidak perlu menggajikan seorang pengurus. Cukup sekadar seorang senior clerk atau PA anda.
Jimat Kos Kertas Pakej ManualHRD kami telah siap untuk digunakan. Tidak perlu nak bina ayat atau untuk menaip satu persatu lagi. Sedikit editing...dan semuanya siap untuk diaplikasikan di syarikat anda. Pasti tidak ada kesilapan 'typing' dan merosakkan banyak kertas.
\ Tingkatkan Kredibiliti Jabatan Tiada perubahan polisi dan prosedur yang berulang-ulang. Ini akan meningkatkan lagi kredibiliti syarikat anda. Anda dengan yakin dan tepat, boleh memberitahu kepada kakitangan anda kerana semua sistem HRD anda telah siap dicetak.


Mudah difahami Pakej ManualHRD kami telah lama diguna pakai di syarikat gergasi lain di Malaysia. Ianya diolah dengan begitu teliti dan mudah difahami oleh semua kakitangan di pelbagai peringkat jawatan.
Tepat dan Konsisten Kesemua artikel yang disediakan ringkas, padat dan tepat. Tidak perlu banyak perubahan dan sentiasa konsisten antara satu artikel dengan artikel yang lain.
Kurang Rungutan Pekerja Satu sistem pengurusan sumber manusia yang tepat, tiada perubahan berulang kali akan mengurangkan rungutan pekerja.
Tingkatkan Kesetiaan Pekerja terhadap Syarikat Satu sistem HRD yang menyeluruh juga dapat memberi gambaran penuh kepada kakitangan syarikat. Mereka tahu halatuju karier mareka. Ini dapat meningkatkan kesetiaan mereka kepada syarikat.
Mencapai Matlamat Syarikat dengan Mudah dan Pantas Satu sistem pengurusan sumber manusia yang jelas dan kelihatannya banyak memberi manfaat kepada kakitangan memudahkan lagi pencapaian matlamat. Pasti boleh berjaya dalam kempen 'zero defect', 'zero downline', 'zero turnover', 'less supervision', 'achive 100% target' dan pelbagai kempen positif yang lain.

Kebaikan Memiliki Manual HRD Sendiri

Employers that have employee manuals and handbooks are much more likely to apply policies in a consistent manner, regardless of an employee’s traits such as age, gender or race.
Establishing uniform, well-defined standards.
Creating a vehicle for disseminating the employer’s standards.
Establishing a common understanding and expectations regarding employer standards.
Reducing the risk of employee lawsuits.

Siapakah sebenarnya yang mesti memiliki Pakej Manual HRD ini?


Majikan, Ketua Jabatan Sumber Manusia dan Eksekutif Sumber Manusia
Memudahkan anda mentadbir sumber manusia atau kakitangan syarikat semudah ABC. Konsisten dan berkarisma
Graduan yang ingin membina kerjaya di bawah Jabatan Sumber Manusia

Mengetahui proses dan aktiviti sebenar yang akan menjadi rutin tugasan harian anda. Memudahkan anda melaksanakan tugasan harian dengan sedikit pengawasan atau seliaan ketua jabatan.
.

Pencari Kerja/ Graduan baru

Jaminan kepada kejayaan dalam temuduga pertama dengan memberi anda tips penting berkaitan dengan flow temuduga dan kategori pemarkahan dalam satu-satu sesi temuduga. E-book ini juga memberi anda gambaran penuh pengambilan kakitangan di semua syarikat swasta di Malaysia.

 

Beginilah sukarnya jika anda ingin membina Polisi dan Prosedur Jabatan Sumber Manusia Syarikat Anda Sendiri.




To Start Writing a Human Resources Manual. The first step involved in developing a human resources manual is researching your own company.  This research will help to define the purpose and scope of the manual.
 Review the company’s business plan.
 Observe the organizational environment and any un-written human resources practices.
Find policy information from inter office memos, current practices and procedures. Some businesses post information such as vacations on bulletin boards or through email.
Learn about competitive practices by reading business periodicals such as HR Magazine and reading other firms’ policy manuals.
Learn about employment laws on the federal, state, and local levels.
Read about administrative regulations and court decisions.
Define the scope and how many topics will be included in the manual.
Establish a realistic time line for completion.
Once your research is complete and the manual’s objectives have been identified, prepare a rough draft.  Your goal at this stage is to identify the manual contents and ensure each section is written using clear and concise terms that are easily understood. The writing style used should reflect the organizational environment and management style of the company.

The next step is to put the manual contents in a well-organized format.  Items that should be considered include:
Arrangement of Topics - There are several common arrangements fortopics:

(1) alphabetical, which is useful in small companies with a limited number of topics;
(2) functional, which groups topics under broader titles; and
(3) chronological by order of importance, with the most important information appearing at the beginning of the document.
Page Numbering - The most widely used page numbering methods are consecutive and decimal.  Companies that use a functional arrangement of topics typically use a decimal page numbering system while those that opt for alphabetical and chronological arrangements tend to use consecutive page numbering.
Manual Formatting - Use a predetermined combination of headers, subheaders, footers, margins, underlining, boldface, italics, color,illustrations, photos, etc. to give the reader a sense of consistency. 
Future Revisions - Select a paper size and type that can easily be replaced in the event updates are needed in the future. Many companies use 3-hole punch paper and binders since they tend to provide the mostflexibility.  Also, consider including a date or revision number so you can track changes made and ensure the manual contents are current.
Distribution - Decide the method by which to share this manual with employees. 
Alternatives include:
1. Issue a new copy to each employee to keep,
2. Post copies of the manual in break room, employee lounge, near timeclock - and other accessible locations while keeping the manual “on theproperty”,
3.  Publish the manual on the company’s server while emailing a copy to each new employee.  Keep in mind, with each new policy orrevision, employees should sign an acknowledgement of their receipt of this addition.

Language - Ensure the language is clear, concise, complies with legal requirements , and is consistent with everyday management practices. Terms that may imply a contract should be eliminated (e.g. use the termsfull-time or regular employee instead of permanent employee; use the term introductory period instead of probation period, etc.)
Proof reading - Check for spelling and grammatical errors.
Formatting - Confirm formatting is consistent.
Tone - Ensure the tone of the manual is positive.

Pembelian Pakej SOP/Manual Jabatan Sumber Manusia

Dapatkan dengan tawaran hebat untuk 97 pembeli terawal! Cuma RM180/- sahaja sekarang. Harga akan dinaikkan pada bila-bila masa sahaja. Jangan lepaskan peluang! Whatsapp http://wasap.my/60189595321/PembelianManualHRD


Kandungan Pakej Manual HRD
Menjanjikan Satu Panduan lengkap Untuk Anda Membina Sistem HRD Syarikat Anda Dalam Masa 24 Jam!


Manual HRD# 1

Polisi Dan Prosedur Kakitangan Syarikat
                           Personnel Management Manual
                                      (Table of Content )

(i) Introduction
1. Objective of the personnel policies and procedures manual.
2. Objectives of issuing the personnel policies and procedures
manual to all immediate superior.

(ii) Effective Management : Employee Relations
1. Responsibility for Human Resources
2. Company’s posture on dealings with the in-house union
3. Responsibility for costs.

(iii) Employment
1. Employment policy
2. Recruitment Sources
3. Hiring of relatives
4. Types of employees
5. Trainees

Pre-Employment
6.  Manpower requisition
      *   Manpower requisition / Replacement form
7.   Procedures
      *   Application form
8.   Handling Applications
9.   Interview process
10. Interview flow
      * Interview Score Sheet
11. Offer Letter
12. Employment - Details
13. Medicals
      * Borang Pemeriksaan Perubatan untuk Lantikan Jawatan
14. Orientation of new employees
16. Employee orientation checklist
17. HRM Standard Forms
      a. Employee Personal Particulars
      b. Permohonan Buku Rawatan Klinik
      c. Surat Akuan Pembayaran Gaji Melalui Akaun Bank
      d. Surat Pengesahan Lapor Diri
      e. Surat Perjanjian Menerima Syarat-Syarat Menduduki
          Asrama
      f. Permohonan Penginapan di Asrama Syarikat
      g. Permohonan Perkhidmatan Pengangkutan Syarikat
      h. Kerahsiaan Syarikat

(iv) Change in Employee Status
1. Services Determination
2. Probationary Period
3. Confirmation
* Confirmation flow
* Confirmation Evaluation Form
4. Promotion
5. Upgrading
6. Transfer
7. Acting
8. Personnel Change Notification

(v) Compensation Programs
1. Salary Administration Policy
2. Salary Reviews
3. Job Grading
4. Salary Increments Timing
5. Salary Scale
6. Salary Increment - Merit
7. Salary Increment - Performance Appraisals
    * Documentation flow for executive and non-executive
    * Performance Appraisal Form
8. Performance Appraisal – The Process

(vi) Benefits
1. Policy
a. Non-Executive Employee Handbook/Collective Agreement
b. Executive Scheme of Service

                                  

Manual HRD # 2
'Employee Handbook' untuk Kakitangan Bukan Eksekutif
                                  Non-Executive Employee Handbook              
                                                   Table of Content
BAHAGIAN 1
STATUTORY

1 Pihak-pihak dalam perjanjian
2 Undang-undang
3 Tempoh kuatkuasa dan tamatnya perjanjian
4 Timbangtara
5 Pengamalan
6 Pengakuan syarikat
7 Tatacara menyelesaikan rungutan (Rasa tidak puashati)

BAHAGIAN II
PERHUBUNGAN MAJIKAN – KESATUAN

8 Pengiktirafan Kesatuan
9 Pengiktirafan Syarikat
10(A) Soal siasat
10(B) Tatacara
11 Majlis Kesatuan – Pengurusan
12 Papan Kenyataan
13 Yuran Kesatuan
14 Keselamatan dan Kesihatan
15 Aktiviti Kesatuan

BAHAGIAN III
PERJANJIAN DAN SYARAT-SYARAT PERJANJIAN

16(A) Tempoh Percubaan
16(B) Pekerja Sementara
17 Kenaikan Pangkat
18 Kenaikan Gred (Teknikal sahaja)
19 Kenaikan Gred (Pentadbiran sahaja)
20 Pertukaran
21 Notis Pemberhentian
22 Elaun Dobi
23 Waktu Kerja
24 Kerja Lebih Masa
25 Panggil Semula Bekerja (Call back)
26 Bayaran Bagi Bekerja Pada Hari Sabtu Dan Ahad
27 Bayaran Kerja Bagi Cuti Am
28 Bayaran Kerja Bagi Cuti Penutupan Kilang
29 Elaun Kerja Luar
30 Elaun syif
31 Tuntutan Perjalanan
32 Subsidi Pengangkutan
33 Elan Koordinator Syif Malam
34 Elaun Memangku
35 Elaun Kedatangan
36 Cuti Tahunan
37 Cuti Ehsan
38 Cuti Bersalin
39 Cuti Sakit
40 Penyakit Berlanjutan
41 Cuti Am Yang Diwartakan
42 Cuti Belajar Atau Peperiksaan Atau Latihan
43 Cuti Menuaikan Fardhu Haji Dan Yang Sumpama Dengannya
44 Faedah Perubatan
45 Insuran Kemalangan / Nyawa
46 Perbelanjaan Pengkebumian
47 Bantuan Bencana Alam
48 Subsidi Kantin
49 Bayaran Lesen Memandu dan P.S.V
50 Pinjaman Perayaan
51(A) Kenaikan Gaji Tahunan
51(B) Kenaikan Gaji Kepujian
52 Subsidi Faedah Pinjaman Kereta
53 Persaraan
54 Faedah Persaraan
55 Pengurangan Pekerja
56 Bayaran Insentif
57 Gred-Ged Dan Tanggagaji
58 Syarat-Syarat Umum
                           
                                      

Manual # 3
'Scheme of Service' untuk Kakitangan Ekskutif
                            TERMS & CONDITION OF EMPLOYMENT
                                              ( Table of Content)

1. Probation
2. Temporary Employees
3. Promotion
4. Transfer
5. Notice of Termination & Resignation
6. Hours of Work
7. Call Back
8. Outstation Allowance
9. Mileage Claim

10. Annual Leave

11. Compassionate Leave

12. Martenity Leave

13. Medical Leave

14. Prolonged Illness

15. Gazetted Public Holidays

16. Study Leave

17. Pilgrimage and Such Like Leave

18. Medical Benefit

19. Group Personal Accident Assurance

20. Funeral Expenses

21. Disaster Assistance

22. Driving Licence and Badge Reimbursement

23. Festival Advance

24. Annual Increment

25. Merit Increment

26. Retirement

27. Retrenchment

28. Incentive payment

29. Grades and Salary Scale

Manual # 4
 Surat-Surat Lazim Jabatan Sumber Manusia

Beberapa contoh surat penting seperti surat perlantikan jawatan, surat pengesahan jawatan


Manual # 5
Pelbagai Borang Lengkap Jabatan Sumber Manusia
1.  Manpower Requisition / Replacement Form
2.  Borang Permohonan Jawatan Kosong (Eksekutif)
3.  Borang Permohonan Jawatan Kosong (Bukan Eksekutif)
4.  Interview Score Sheet
5.  Borang Pemeriksaan Perubatan ( Dalam Bahasa Melayu)
6.  Medical Examination Form (Dalam Bahasa Inggeris)
7.  Borang Pengkalan Data - Employee Personal Particulars
8.  Permohonan Buku Rawatan Klinik
9.  Surat Akuan Pembayaran Gaji Melalui Bank
10.  Surah Pengesahan Lapor Diri
11.  Surat Perjanjian Menerima Syarat-Syarat Tinggal Di Asrama
12.  Permohonan Penginapan di Asrama Syarikat Dan Persetujuan Pemotongan Gaji
13.  Permohonan Perkhidmatan Pengangkutan Syarikat Dan Persetujuan Pemotongan Gaji
14.  Akujanji Kerahsiaan Syarikat
15.  Borang Penilaian Prestasi ( Bukan Eksekutif)
16.  Executive Staff Appraisal Form


Apa Kata Mereka Mengenai Pakej Manual HRD?



Pakej Manual HRD memang banyak membantu saya menguruskan sumber manusia syarikat.

Pakej ini memang menjimatkan masa, kos syarikat dan mudah. Tidak perlu menyediakan banyak masa untuk sesi 'brainstorming' dengan pengurus dari jabatan lain dalam membina artikel, ayat-ayat yang positif dan tepat serta pengumpulan prosedur untuk diberikan kepada semua kakitangan syarikat.
Pendek kata semuanya mudah dengan Pakej Manual HRD. Mengurus syarikat dengan sangat mudah. Tiada lagi rungutan dari kakitangan.

Ija Norijah, Kuala Lumpur
  




Jika anda diberi tugas untuk mengurus Jabatan Sumber Manusia. Apakah yang anda fikirkan?

Pastinya anda memerlukan satu sistem pengurusan yang konsisten dan berkarisma. Kurang rungutan daripada pekerja dan jika boleh tidak mahu pekerja mempersoalkan polisi dan prosedur yang anda telah berikan.
Tidak mahu penerangan yang berulang-kali kepada semua pekerja dan menerima banyak rungutan setiap hari. Kini semua masalah anda ini ada jawapannya dengan memiliki Pakej Manual HRD.
Saya mengalami situasi ini dan saya dengan mudah dapat mengatasinya dengan membeli Pakej Manual HRD. 

Melakukan sedikit perubahan, sistem HRD yang konsisten dan berkarisma telah menjadi milik saya. Prestasi kerja saya juga semakin meningkat!.

Zurra Jani, Seremban

 
Nilai Pakej Manual HRD Sebenarnya
Bil Keterangan Produk Harga Ebook
Utama (RM)
Harga Ebook
Bonus (RM)
1. Polisi Dan Prosedur Kakitangan Syarikat 245
2. 'Employee Handbook' Untuk Kakitangan Bukan Eksekutif 120
3. 'Scheme Of Service' Untuk Kakitangan Eksekutif 120
4. Surat-Surat Lazim Jabatan Sumber Manusia 20
5. Pelbagai Borang Lengkap Jabatan Sumber Manusia 120
6. Kertas Kerja Berkaitan Akta Kerja 1955
-
7. 'Soft Copy' Untuk Anda Melakukan 'editing'
245
8. Akta Kerja 1955  
-

Jumlah
625 245
Semua produk ini sebenarnya bernilai RM870/-

Tetapi kini anda HANYA perlu membayar RM180/- Sahaja!

Panduan untuk mengurus syarikat semudah ABC ini pasti memerlukan pelaburan yang sangat mahal harganya kerana nilai panduan yang tinggi dan tidak akan dapat diperolehi dengan mudah.

Tetapi Pakej Manual HRD dibawakan kepada anda dengan harga yang rendah pada maklumat yang bernilai tinggi.
 
Rasional Pembelian Anda


Jimat Masa
Jimat Kos
Tepat dan Padat
Konsisten dan Berkarisma
Tiada Kesilapan Berulang Kali

Maklumat mudah difahami kakitangan
Tidur Anda Akan Lebih Lena dan Tiada Stress Lagi!
 
TAWARAN SEMENTARA SAHAJA!
HARGA RM180/- AKAN DINAIKKAN PADA BILA-BILA MASA

TAWARAN HARGA RM180 UNTUK 97 PEMBELI FASA TERAWAL SAHAJA

REBUT PELUANG SEKARANG DAN KURANGKAN STRESS ANDA MENGURUS SUMBER MANUSIA SYARIKAT 

Ya, Puan Junaidah! Saya benar-benar ingin memiliki ebook Manual HRD. 
 

Pembelian Pakej Penuh SOP Jabatan Sumber Manusia

Dapatkan dengan tawaran hebat untuk 97 pembeli terawal! Cuma RM180/- sahaja sekarang. Harga akan dinaikkan pada bila-bila masa sahaja. Jangan lepaskan peluang! Whatsapp http://wasap.my/60189595321/PembelianManualHRD

 Testimoni Pembeli
--> Pembelian terkini:
PayPal logo9 Julai, 2019 11:52:10 GMT+08:00
Transaction ID: 97B32760BC534290D

Description Unit price Qty Amount
Ebook Manual HRD
Item# MHRD RM250.00 MYR 1 RM250.00 MYR
Subtotal RM250.00 MYR
Total RM250.00 MYR
Payment RM250.00 MYR
Payment sent to rahsiahrd@gmail.com
Saya mengucapkan jutaan terima kasih kerana telah menyediakan 'short cut' yang komprehensif bagi saya selaku majikan.
Mohd Helmi
Pengurus
---------------

.....in counseling, macam dapat satu kelegaan dan celik akal..memang sy belajar bidang HRD but x terus dalm bidang ni. Manual HRD memberi kelegaan kepada saya.

AspirasiAuf
KL



p/s Ini merupakan pembayaran melalui paypal.

Terima kasih diucapkan jika sudah membeli Pakej Manual HRD.

Yang benar,

Junaidah Hamdan dan usahasama bersama En. Mohamad Aminnur Imran
 
Tel/whatsapp: 018-9595321
email:  RahsiaHRD@gmail.com


P.S:
Pakej Manual HRD menjanjikan satu sistem pengurusan syarikat semudah ABC!
P.P.S: Harga yang ditawarkan buat masa ini adalah harga promosi. Ianya sangat murah berbanding apa yang anda pasti perolehi. Harga tersebut akan naik mendadak sebaik sahaja kuota jualan dicapai.


Anda ada soalan? Anda boleh tanyakan soalan dan saya akan cuba menjawabnya segera.
emelkan ke rahsiaHRD@gmail.com



Hakcipta Terpelihara © 2015. All Rights Reserved
Penafian

Segala maklumat yang terkandung dalam ebook ini adalah untuk tujuan pengetahuan, rujukan dan maklumat semata-mata untuk memberi panduan kepada anda mengurus syarikat dengan mudah. Ia tidak bertujuan untuk memberi jaminan. Sistem HRD yang didedahkan adalah sistem yang telah diambil dari syarikat-syarikat yang telah melaksanakan sistem ini dengan jayanya bertahun-tahun lama. Sistem HRD ini sedikit berbeza antara satu syarikat dengan syarikat yang lain berdasarkan kepada nature of  busines, saiz bisnes dan budget yang diperuntukan untuk kakitangan. Walau bagaimanapun tips dan strategi yang diberikan telah digunapakai oleh kakitangan bertahun-tahun lamanya dan mereka telah berjaya dengan cemerlang.  Ada sebahagian  kandungan ebook ini merupakan perkongsian ilmu  terutamanya dalam sistem soalselidik yang telah diciptakan oleh pakar. Pihak kami berkongsi dengan anda kerana kami pernah melakukan soalselidik ini di syarikat dan terbukti ianya memberi kesan positif kepada kerjaya kakitangan. Segala kandungan dalam ebook ini juga bukanlah nasihat rasmi atau menepati 100% daripada apa yang dinyatakan. Ia bergantung kepada usaha yang dilakukan, masa, keadaan dan faktor-faktor lain yang mempengaruhi hasil daripada tips yang dicadangkan. Penulis sedaya upaya menyampaikan maklumat yang tepat, namun jika ada kesalahan atau maklumat yang sudah tidak relevan, ia adalah diluar jangkauan penulis. Ebook ini juga tidak bertujuan untuk menggantikan khidmat nasihat dan konsultansi oleh pakar dalam hal ehwal sistem HRD. Oleh itu, sebarang gangguan kesihatan, kesan sampingan, komplikasi, kerugian baik dalam jangkamasa pendek atau jangkamasa panjang kesan daripada kaedah-kaedah yang dicadangkan dalam ebook ini adalah diluar tanggungjawab penulis.
 
Junaidah Hamdan
Admin 
                                                             

Comments